Apestaartjaren: Vlaams Mediawijs Congres

Vlaams Mediawijs Congres 2018 - Apestaartjaren: terugblik

Congres
17 mei 2018

Op 17 mei 2018 verfristen Mediawijs en Mediaraven onze kijk op jongeren en nieuwe media tijdens de studiedag 'Apestaartjaren: Het Vlaams Mediawijs Congres'.
Het refrein van deze studiedag: het mediagebruik en -bezit bij jongeren. Welke toestellen gebruiken jongeren? Wat zijn hun favoriete apps? Hoe verzorgen jongeren hun privacy? Op deze en op ontelbare andere vragen een antwoord. Mediaraven en Mediawijs hielden samen het vergrootglas boven het mediabezit en -gebruik van jongeren.

De tweejaarlijkse resultaten van het Apestaartjarenonderzoek werden er ook voorgesteld, meer daarover op Apestaartjaren.be. Hieronder een terugblik op het programma en de presentaties.

  • Keynote: Voorstelling resultaten Apestaartjarenonderzoek - Andy Demeulenaere, Emmy Vandenbusche en Bastiaan Baccarne
    Mediaraven en Mediawijs brachten samen met imec-MICT-UGent het mediagebruik en -bezit bij jongeren in kaart. Welke toestellen gebruiken jongeren? Wat zijn hun favoriete apps? Hoe verzorgen ze hun privacy? Tijdens deze sessie dompelden we je onder in de resultaten van het Apestaartjaren-onderzoek. Katrien Vanhove vroeg meteen ook een aantal experts om de resultaten te vertalen naar kansen of uitdagingen voor hun omgeving.

  • Reacties van enkele experten
    • Prof. dr. Eva Lievens - Universiteit Gent
      Eva Lievens is docent Recht & Technologie aan de Universiteit Gent en doceert mediarecht en auteursrecht in de opleiding Communicatiewetenschappen. Vanuit die ervaring deelt ze haar kijk op de resultaten op het Apestaartjaren-onderzoek.
    • Katrien Wittemans - KSA Nationaal
      Bij jeugdbeweging KSA houden ze nu al rekening met de digitale leefwereld van jongeren. Katrien Wittemans legt met de resultaten in het achterhoofd uit hoe ze met het jaarthema 'Geniaal Digitaal' de digitale leefwereld van jongeren het jeugdwerk binnen brengen.
    • Sofie De Cupere - GO!
      Sofie De Cupere is mediacoach bij de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! en reflecteert over wat het onderwijs kan leren over jongeren en digitale media.
    • Taha Riani - Allyens en Mvslim
      Als medeoprichter van communicatiebureau Allyens en de website Mvslim werpt Taha Riani zijn licht op de resultaten van het Apestaartjaren-onderzoek.

  • Mediagebruik in het jeugdwerk - Media Op Kamp
    Heel wat onheilspellende krantenkoppen passeerden het afgelopen jaar de revue. Van ouders die via smartphone hun kampgaande kinderen bestoken tot foto's van leden die opduiken op obscure websites. Is de digitale wereld voor het jeugdwerk een plaag of een zegen? Welke kansen liggen er in de digitale jongerenwereld voor het grijpen en aan welke uitdagingen moeten we het hoofd bieden? Rasechte jeugdwerkers gingen vanuit eigen context op zoek naar het evenwicht. Tijdens deze sessie deelden ze hun dromen en bezorgdheden over digitale media in het jeugdwerk.
    Deze jeugdwerkers deelden hun vooruitzichten:
    • Katrien Wittemans - KSA Nationaal    
    • Justine Vergotte - FOS Open Scouting
    • Eline Van Reeth - KLJ
    • Seppe Van Pottelbergh - Kazou
    • Martijn Van Cauwenberg - Scouts & Gidsen Vlaanderen
  • Mediawijze en E-inclusierondleiding in bibliotheek De Krook - Pieter Duysburgh
    Bibliotheek De Krook wil voor alle Gentenaars een start- en referentiepunt zijn voor mediawijsheid. In deze rondleiding ontdekte je de bibliotheek en kwam je te weten hoe het e-inclusieaanbod verweven zit in de gehele werking van de bibliotheek. Pieter Duysburgh is projectleider bij Digitaal.Talent@Gent, de e-inclusiewerking van Stad Gent, OCMW Gent en Digipolis. Hij werkte het e-inclusieaanbod uit voor bibliotheek De Krook.
  • Digitaal jeugdwerk voor kwetsbare groepen - Digital Youth Work
    In deze sessie vertelden 3 organisaties over hun inspirerende mediawijze praktijken voor kwetsbare doelgroepen.
    • Sorrybox - David Loyen (Link in de kabel)
      Als coördinator van Link in de kabel stond David Loyen mee aan de wieg van de Sorrybox. Hij deelde mee hoe begeleiders en leerkrachten samen vorm gaven aan deze krachtige tool.
    • Internetjes - Mieke Luyts en Elien Martens (KEI-JONG vzw)
      In deze sessie keeg je een bondige uiteenzetting over de publicatie 'Internetjes'. Mieke Luyts en Elien Martens stonden bovendien stil bij hoe we jongeren met een licht verstandelijke beperking kunnen versterken op mediawijs vlak.
    • Reboot gamerkamp - Dimitri Das en Huub Boonen (CAD Limburg)
      Wat met jongeren die overmatig gamen? Aan hand van hun Reboot Kamp lieten Dimitri Das en Huub Boonen van CAD Limburg je daarover bezinnen.
  • Op zoek naar een digitale balans
    In deze sessie focusten we op positieve strategieën om digitale risico’s aan te pakken.
    • Help! Mijn kind leeft online - Lieve Swinnen (Kinder- en jeugdpsychiater bij 'De Hoeksteen')
      Mediaopvoeding is een ontdekkingstocht die kind en ouder samen moeten ondernemen. Lieve Swinnen is kinder - en jeugdpsychiater in praktijk De Hoeksteen, consulent in 3 scholen buitengewoon onderwijs, gastprofessor PXL en is mede-auteur van het boek 'Help! Mijn kind leeft online!' Ze maakte de balans op van de positieve en negatieve effecten van het internet op kinderen.
    • Digitale balans in de Digimeter - Bart Vanhaelewyn (imec-mict-UGent)
      Digitale media - en dan zeker de smartphone en sociale media - verstrengelen zich steeds meer in alle aspecten van ons dagelijks leven. Dat heeft heel wat voordelen, maar steeds meer Vlamingen ondervinden ook een gevoel van druk en afhankelijkheid van die digitale media. Dringt een digitale detox zich op? En is dat voor iedereen de beste oplossing? Bart Vanhaelewijn gaf antwoorden.
      Bart Vanhaelewyn werkt sinds 2014 als onderzoeker bij mict, een onderzoeksgroep binnen imec en verbonden aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van Universiteit Gent. Hij is de analist en auteur van imec.digimeter, een jaarlijks terugkerend rapport rond hoe de Vlaming omgaat met media en technologie.
  • Communiceren met jongeren: praktijkverhalen
    Communiceren met jongeren vraagt soms heel wat kunst en vliegwerk. Je liet je daarom inspireren door 3 boeiende praktijkverhalen en leerde hoe je jouw jongerencommunicatie doeltreffend maakt.
    • Dag van de Animator - Bert Breugelmans (Vlaamse Dienst Speelpleinwerking)
      De eerste Dag Van De Animator was een overdonderend succes. Bert Breugelmans gunde je een blik achter de schermen van hoe ze jongeren over heel Vlaanderen onder één vlag verzamelden en hoe de eerste Dag Van De Animator eensklaps ongeziene hoogtes haalde.
    • Hoe werkt VRT aan jongerencommunicatie - Kathy Lindekens (VRT)
      VRT zoekt actief naar jong talent en wil jongeren in al hun diversiteit een stem geven in het medialandschap. Begin dit jaar lanceerde de openbare omroep VRT NXT, een overkoepelend label waaronder verschillende initiatieven en projecten rond jongeren vallen. Maar hoe betrek je alle jongeren, ongeacht hun achtergrond of sociale klasse, bij zulke initiatieven? Jongerenadviseur Kathy Lindekens vertelde hoe belangrijk en inspirerend de leefwereld van jongeren kan zijn. Ze deed ook enkele communicatiestrategieën van de VRT uit de doeken.
    • Hoe hou je jongeren van de cigaret? - Marina Van den Nouweland (Kom Op Tegen Kanker)
      Jongeren hebben geen oren meer naar de praatjes van organisaties, terwijl de helden van het internet hen aan hun scherm gekluisterd houden. Kom Op Tegen Kanker wil jongeren van de sigaret af te houden. Onder het moto "Vloggers vs. sigaretten", sloegen ze de handen in elkaar met die helden van het internet. Marina Van den Nouweland deede het succesverhaal van hoe je een complexe boodschap aan jongeren verteld krijgt.
  • Zelf een chatbot maken - Hannes D'Hulster (Nerdlab)
    Chatsbots zijn robots zonder lichaam maar hebben wel een stem en een brein. Met een chatbot in Facebook Messenger praat je op een authentieke manier met jongeren op de plaats waar ze aanwezig zijn. Je kan ze inzetten voor diverse doelen: als aanvulling op je helpdesk, om producten in de kijker te zetten of om jongeren bewust te maken over een bepaald thema. We bouwden zelf een chatbot met een eigen persoonlijkheid in Facebook Messenger, zo hup, zonder voorkennis.
    Hannes D'Hulster is ontwerper overdag en maker 's nachts. Hannes D'Hulster is de trekker van het Gentsche makerscollectief Nerdlab. Zij werken op het snijpunt van technologie en kunst.
  • Kortfilm in de klas - Gerrit Vosters en Marjolein Fransen (JEF vzw)
    Als deelnemer ontdekte je hoe je samen met je leerlingen een kortfilm, zowel op inhoudelijk als op artistiek vlak, op een laagdrempelige manier bespreekt en in je lessen integreert. In deze sessie kreeg je een demo bij de kortfilm ‘No Offense’. In de benadering ligt een focus op beeldgeletterdheid en bouwstenen van film. Daarnaast kan je ook heel vlot thema's aankaarten en verbindingen maken naar je lessen. We stimuleren je om kortfilm op een actieve en creatieve manier in te zetten.
    Gerrit Vosters heeft meer dan 20 jaar ervaring als leraar Engels en Nederlands in het onderwijs en behaalde daarnaast een master in Film en visuele cultuur. Hij stampte Filmstof uit de grond. Gerrit is freelancer bij JEF vzw. JEF maakt kinderen en jongeren filmwijs op een actieve en creatieve manier. Als educatief medewerker ontwikkelt Marjolein Fransen workshops en installaties. Met het JEF makers platform stimuleert ze kinderen en jongeren om ook thuis met film aan de slag te gaan. Bovendien bouwt ze mee aan een filmwijze methodiek en leerlijn.
  • Keynote: Media-educatie in tijden van digitaal kapitalisme [Media education in the age of digital capitalism] - Prof. dr. em. David Buckingham
     
  • Sterke jongerencommunicatie - Mind over media
  • Nieuwswijsheid
  • De beste mediacoach-projecten
  • Mediawijze inspiratie uit Europa
  • Kennismaking met de helden van het internet
  • Beleidstool ‘Let’s talk about sexting’
  • Cyber-Sense in het onderwijs

Links

Organisaties